Bezettingsgraad

Bezettingsgraad – De 5 meest gemaakte fouten

Met jouw bezettingsgraad meet je de mate waarin jouw locatie verhuurd wordt aan een betalende gast. Door de bezettingsgraad van jouw ruimtes te meten en te monitoren, kun je tot verrassende inzichten komen en de verhuur van je ruimtes optimaliseren. Helaas worden er nog veel fouten gemaakt rondom het berekenen en monitoren van de bezettingsgraad. Hieronder vind je een overzicht van de 5 meest voorkomende fouten omtrent de bezettingsgraad binnen de catering- en evenementenbranche.

Fout #1. Bezettingsgraad niet inzichtelijk

Meestal heb je wel een idee van de populariteit van jow zalen, maar door de bezettingsgraad te berekenen kun je dit ook daadwerkelijk aantonen. Dat is handig, want als je de bezettingsgraad inzichtelijk hebt, kun je deze analyseren en acties uitzetten om de verhuur van bepaalde ruimtes te optimaliseren. Hoe je de bezettingsgraad eenvoudig berekent en overzichtelijk kunt monitoren, lees je hier.

Fout #2. Overenthousiaste planning

Bij het berekenen van de bezettingsgraad doet je er verstandig aan om goed naar de beschikbaarheid van jouw ruimtes te kijken. Zo is een ruimte over het algemeen tijdens onderhoud of na vergunningstijden niet beschikbaar voor de verhuur. Wanneer je deze periodes wel meeneemt in jouw bezettingsgraadberekening, wijkt deze af van de werkelijkheid.

Tip! Indien gewenst kun je de bezettingsgraad voor jouw piek- en daluren apart berekenen. Je past beide formules dan voor iedere ruimte toe: één keer voor de piektijden en één keer voor de dal periodes.

Fout #3. Enkel oog voor bezetting

Een hoge bezettingsgraad is vaak een goede indicatie dat jouw zalen naar behoren verhuurd worden. Voorkom echter dat je jezelf blindstaart op de bezettingsgraad en de winstgevendheid van jouw zalen uit het oog verliest. Een unieke zaal die een aantal keer per jaar wordt verhuurd, kan immers alsnog winstgevend zijn. Dit weet je pas als je jouw bezettingsgraad inzichtelijk heeft.

Kies je ervoor de slagingskans van jouw offertes te vergroten door geen zaalhuur in rekening te brengen? Bekijk dan kritisch of je voldoende winst maakt op de extra verkochte producten om de kosten van de zaalhuur te dekken. Hiervoor dien je inzicht te hebben in jouw marges. Klik hier voor het artikel over marges.

Fout #4. Niet terugkoppelen

Het kan voorkomen dat jouw accountmanagers een heel ander beeld van de bezettingsgraad hebben en niet op de hoogte zijn van de verschillende mogelijkheden voor bepaalde zalen, tenzij je ze op de hoogte brengt van de bezettingsgraden en jouw plannen om deze te optimaliseren. Koppel jouw bevindingen daarom terug naar jouw personeel en betrek jouw medewerkers bij de optimalisatiemaatregelen. Lees hier hoe je in 6 stappen jouw bezettingsgraden kunt verbeteren.

Fout #5. Geen feedback durven vragen

Het kan eng zijn, maar juist feedback van gasten en (oud)opdrachtgevers kan erg waardevol zijn om grip op jouw bezettingsgraad te krijgen. Vraag bijvoorbeeld wat zij van de sfeer in de ruimtes vonden, of de ruimte aan hun wensen en behoeftes voldeed en of ze wellicht nog op- en aanmerkingen hebben. De feedback geeft je niet alleen een beter beeld van hun wensen, maar toont ook waar klanten op letten in een ruimte. Daarnaast kan de feedback verassende suggesties aandragen om de bezettingsgraad te verhogen. Lees hier meer over de kracht van evalueren.