Bezettingsgraad

Bezettingsgraad – De 5 meest gemaakte fouten

Met uw bezettingsgraad meet u de mate waarin uw locatie verhuurd wordt aan een betalende gast. Door de bezettingsgraad van uw ruimtes te meten en te monitoren, kunt u tot verrassende inzichten komen en de verhuur van uw ruimtes optimaliseren. Helaas worden er nog veel fouten gemaakt rondom het berekenen en monitoren van de bezettingsgraad. Hieronder vindt u een overzicht van de 5 meest voorkomende fouten omtrent de bezettingsgraad binnen de catering- en evenementenbranche.

Fout #1. Bezettingsgraad niet inzichtelijk

Meestal heeft u wel een idee van de populariteit van uw zalen, maar door de bezettingsgraad te berekenen kunt u dit ook daadwerkelijk aantonen. Dat is handig, want als u de bezettingsgraad inzichtelijk heeft, kunt u deze analyseren en acties uitzetten om de verhuur van bepaalde ruimtes te optimaliseren. Hoe u de bezettingsgraad eenvoudig berekent en overzichtelijk kunt monitoren, leest u hier.

Fout #2. Overenthousiaste planning

Bij het berekenen van de bezettingsgraad doet u er verstandig aan om goed naar de beschikbaarheid van uw ruimtes te kijken. Zo is een ruimte over het algemeen tijdens onderhoud of na vergunningstijden niet beschikbaar voor de verhuur. Wanneer u deze periodes wel meeneemt in uw bezettingsgraadberekening, wijkt deze af van de werkelijkheid.

Tip! Indien gewenst kunt u de bezettingsgraad voor uw piek- en daluren apart berekenen. U past beide formules dan voor iedere ruimte toe: één keer voor de piektijden en één keer voor de dal periodes.

Fout #3. Enkel oog voor bezetting

Een hoge bezettingsgraad is vaak een goede indicatie dat uw zalen naar behoren verhuurd worden. Voorkom echter dat u zich blind staart op de bezettingsgraad en de winstgevendheid van uw zalen het oog verliest. Een unieke zaal die een aantal keer per jaar wordt verhuurd, kan immers alsnog winstgevend zijn. Dit weet u pas als u uw bezettingsgraad inzichtelijk heeft.

Kiest u ervoor de slagingskans van uw offertes te vergroten door geen zaalhuur in rekening te brengen? Bekijk dan kritisch of u voldoende winst maakt op de extra verkochte producten om de kosten van de zaalhuur te dekken. Hiervoor dient u inzicht te hebben in uw marges. Klik hier voor het artikel over marges.

Fout #4. Niet terugkoppelen

Het kan voorkomen dat uw accountmanagers een heel ander beeld van de bezettingsgraad hebben en niet op de hoogte zijn van de verschillende mogelijkheden voor bepaalde zalen, tenzij u ze op de hoogte brengt van de bezettingsgraden en uw plannen om deze te optimaliseren. Koppel uw bevindingen daarom terug naar uw personeel en betrek uw medewerkers bij de optimalisatiemaatregelen. Lees hier hoe u in 6 stappen uw bezettingsgraden kunt verbeteren.

Fout #5. Geen feedback durven vragen

Het kan eng zijn, maar juist feedback van gasten en (oud)opdrachtgevers kan erg waardevol zijn om grip op uw bezettingsgraad te krijgen. Vraag bijvoorbeeld wat zij van de sfeer in de ruimtes vonden, of de ruimte aan hun wensen en behoeftes voldeed en of ze wellicht nog op- en aanmerkingen hebben. De feedback geeft u niet alleen een beter beeld van hun wensen, maar toont ook waar klanten op letten in een ruimte. Daarnaast kan de feedback verassende suggesties aandragen om de bezettingsgraad te verhogen. Lees hier meer over de kracht van evalueren.


Vond u dit artikel over de fouten bij bezettingsgraad nuttig?