trends

 

Trends binnen catering & events – Hoe voert u ze uit?

Er zijn veel trends binnen de catering en evenementenbranche. Maar wat zijn die trends? Wat houden ze in? En meest belangrijk, hoe kan ik ze toepassen binnen mijn bedrijf? Komen deze vragen bekend voor?

Experience 3.0

Lekker en goed eten is niet meer bijzonder. Het gaat om de hele belevenis eromheen. Het gaat niet meer om wat de klant denkt over een onderneming of een merk, maar om wat de klant voelt. Waar product en prijs inspelen op het rationele, schiet de beleving in het hart van de emotie. In de toekomst is het de klantbeleving die een onderneming onderscheidt van de rest. Food Inspiration heeft een editie hieraan besteed. Check de subtrends en voorbeelden hieronder!

De beleving moet kloppen van A tot Z. In plaats van serveren uit koffiekannen, laat u de koffie op locatie branden en malen. In plaats van buffetten zoeken de gasten live cooking. Ook de zalen moeten kloppen, netjes en in thema. De gasten zien alles van parkeerplaats tot aan het toilet. Als hier iets niet klopt, dan is de beleving beschadigd.

Dus hoe zorgt u hiervoor? Motiveer u medewerkers om deze onderdelen net zo belangrijk te vinden – van sales tot operatie. Stimuleer discussies over hoe u dit kunt bereiken. Misschien om op de parkeerplaats al beginsels van het thema te laten zien, als een soort opbouw van de sfee. Of een amuse-tent beschikbaar maken waarin de gasten alvast een “voorproefje” krijgen. Denk ook aan het voor- en natraject, kunt u uw opdrachtgever hierin helpen? Wellicht kan dit een USP zijn van u.

Tijdens een evenement worden de zintuigen geprikkeld; zien, proeven, horen, ruiken en voelen in deze volgorde. Cateringonderneming Oseven, happening and food wilt deze volgorde veranderen om een extra dimensie te geven aan hun partijen. Zij hebben een nieuwe productlijn gelanceerd, waarbij zij de geuren van eten hebben getransformeerd tot smakelijke parfums. Deze parfums kunnen door personen gedragen worden, maar ook over gerechten worden gespoten om extra geur- en smaakbeleving te creëren tijdens een evenement.

Opladen via meubels? Zegt het u iets? Een tafel waar u uw smartphone oplegt om opgeladen te worden. Met het intensive gebruik van smartphones, social media en event apps is dit wel handig. Dit is een manier hoe meubels invloed hebben op de ervaring en verrassingselementen.

Maar horecaverhuurders zien ook de ontwikkelingen in de branche. Er is een stijgende behoefte aan individuele oplossingen en thematische invulling. Thema’s kunnen bepaald worden door de opdrachtgevers, maar een cateraar of evenementenlocatie kan ook kiezen om met het meubilair een onderscheid te maken! Maar dan komt de vraag; inhuren of inkopen?

Zakelijke borrel of een privé receptie, het maakt niet uit want de gasten willen altijd wel iets nieuws ontdekken. Dus waarom niet het eten aan het drinken koppelen en daarmee een derde dimensie creëren. Serveer uw eten en drinken in het klein en tegelijk – het ziet er leuk uit en er kunnen geweldige combinaties gemaakt worden. Dus serveer de cocktails in kleine borrelglazen met een hapje erbij!

De cava en prosecco ‘hype’ is verouderd en de Gin & Tonic is al te veel gebruikt. Maar hoe kunt u uw gasten nog steeds op een originele manier ontvangen op een bedrijfsevenement of beursstand? Cocktails en aperitiefdrankjes zijn er genoeg, maar wat dacht u van een bedrijfscocktail? Waarom niet een cocktail ontwikkelen die uw imago uitstraalt!

U kunt bijvoorbeeld de kleuren van uw logo gebruiken. Of juist iets dat het karakter van uw bedrijf representeert. Indien u hier zelf niet genoeg kennis van heeft, vraag dan een professional. Miraeus Cocktails in Antwerpen denkt mee met cateraars op dit vlak en hoogstwaarschijnlijk zijn er andere bedrijven in Nederland en België die hetzelfde aanbieden. Ga op zoek naar uw cocktail!

Reconnect

Ondanks al die technologie en snel opvolgende trends blijft er de behoefte aan verbinding: met elkaar, met onze omgeving en met het eten.

Mensen zijn op zoek naar contact met elkaar, maar hoe stimuleert u spontane ontmoetingen tussen onbekenden? Creëer een gezamenlijk doel waar ze op kunnen inspelen. Voorbeelden:
– Daag uw gasten uit om de ingrediënten van de gerechten te raden. Dit creëert discussies onderling of aan tafel.
– Gebruik de naambadges bij een evenement om een spel mee te spelen. Zet een icoontje erop en vraag u gasten andere personen te vinden met hetzelfde icoontje.
– Zet kreten of levensvragen op de servetten om conversaties te stimuleren.

De chef is niet meer vanzelfsprekend de specialist. De gasten hebben steeds meer kennis van producten. Zij zoeken een verbinding met het eten dat ze consumeren. Ze zijn meer bewust van de omgeving en ze zoeken dit terug in evenementen. Verantwoord eten is zeker een must tegenwoordig, maar een nieuwe trend is dat mensen zoeken naar een product met een verhaal.

Bijvoorbeeld, is het gerecht ontstaan uit de gedachte om voedselverspilling te verminderen? Of is het vlees eerlijk? Of zijn er andere sociale verantwoordelijkheden gekoppeld aan het gerecht of product? Dit zijn de verhalen die mensen zoeken.

Het gebruik van het hele product in een gerecht is een nieuwe trend die mag blijven. Het stimuleert creativiteit en helpt in de strijd tegen voedselverspilling. Bijvoorbeeld, in het verleden gebruikte chefs alleen de kroontjes van een bloemkool. Nu hebben chefs manieren gevonden om ook de bladeren en stronk terug laten komen. Bijvoorbeeld een bloemkoolsoep met gepekelde bladeren.

Gebruik dit om uw chefs te geven de kans om inspirerend te zijn!

Reconnecten met vroeger en ons innerlijk kind. Dat kan! Want niets is beter dan een favoriet kindergerecht geserveerd te krijgen. Maar dat is niet genoeg want dat is al eerder gedaan. Dus deze oude favorieten moeten terugkomen in een nieuw, modern jasje – door combinatie van presentatie en ingrediënten. Bijvoorbeeld; cateraar Matter of Taste heeft de bananasplit teruggebracht.

Een evenement dat zowel inhoudelijk en leuk is! Door de aanpassingen aan de werkkostenregeling zijn meer bedrijven op zoek naar een overwegend zakelijk karakter, maar met een goede sfeer voor de medewerkers. Hoe speelt u daarop in? Een escape room bouwen in uw congrescentrum? Samenwerken met trainingsbureaus om uw opdrachtgever een totale belevenis te bieden?

Het nieuwe serveren

Mensen willen verrast worden. Het gaat net zo goed om het eten, als om het presenteren daarvan. Zo kunt u een dessert van vanille in de vorm van hersenen met een scalpel serveren en de mensen vragen om het te ‘ontleden’. Het raden naar ingrediënten zorgde voor leuke interactie aan tafel. Lees hier meer over dit voorbeeld. Hieronder treft u nog meer ideeën omtrent “het nieuwe serveren”.

Buffetten creëren geen sfeer en stimuleren nauwelijks interactie. Ook weet men dat buffetten voor meer voedselverspilling zorgt. Niet echt trendy! Wat dan wel?

Gasten willen genieten van kleinere gerechten; meer gangen en variatie en dus meer kans om iets nieuws te proberen. Daarnaast is het mogelijk om de presentatie te verbeteren met echte eyecatchers. De mensen in de bediening kunnen dan het verhaal vertellen over het gerecht om de “reconnection” te stimuleren.

Gebruik van ‘recyclable disposables’ is dan ook een must! Verschillende bedrijven leveren al talloze inspirerende disposables. Als u ernaar zoekt, dan vindt u het wel!

Mensen willen het beleven! Combineer de trends Experience 3.0 en Reconnecten in één: Live cooking met een verhaal!

Food truck
Het is geen hype meer, het is een trend en dat zal de komende tijd ook zo blijven. Maar er zijn zoveel varianten, dus wat werkt het beste voor u? Bezoek een paar foodtruckevents en ervaar het zelf. Maar het kan ook zoals Maison van den Boer laatst heeft gedaan: Een foodtruck maken vanuit een echte Foodtruck

Stoere bbq
Barbecueën is helemaal hot op het moment. En in de komende jaren wordt het alleen nog maar ruiger. Bijvoorbeeld grote smokers uit Amerika of direct op de hete kolen garen. De stoerder het is, des te beter het is. Vergeet dan niet de vegetarische opties!

Onze eetmomenten veranderen. De klassieke combinatie van ontbijt-lunch-diner is niet altijd meer aan de orde. Meerderen hapjes verspreid over de dag is trendy. Waarom? We combineren werk met privé. We zijn altijd onderweg en bezig. Als cateraar en evenementenlocatie kunt u hierop inspelen. Bied u klanten meerdere hapjes per dag aan, maar vergeet niet dat er een max per dag is dat één persoon kan eten. Voor meer inspiratie kunt u terecht bij de editie over Clockless eating van Food Inspiration

Sharing menu’s, of plates, is een concept dat geserveerd wordt aan tafel. Een assortiment van grote schalen/borden met eten zoals vlees, vis, vegetarisch, salades en groentes worden in het midden geserveerd met als bedoeling dat de gasten voor zichzelf en elkaar gaan opschepen. Het stimuleert gesprekken en brengt ons weer dichterbij het eten. Het geeft mensen ook de kans om meer te ontdekken; een beetje hiervan en een beetje daarvan.

Buffetten zijn ouderwets maar verschillende “stands met eten” zijn hip. Dit is een verbastering van de Food trucks. Mensen willen eten ontdekken, en niet alleen voorgeschoteld krijgen. Ze willen kunnen kiezen. Dus verschillende uitgiftepunten met verschillende types eten is hot.

Voorbeeld van een grazing station is een samenstelling van antipasti – olijven, brood, smeersels, dips, tapenades, verschillende soorten gedroogd vlees, kazen. Maar denk ook aan een stand met een bbq, een pizzaoven of een sushibar.

Deze zijn super voor evenementen waar Netwerking het primaire doel is.

Technologie

We kunnen er niet meer omheen. We willen dat alles duurzamer, back-to-basics, menselijke verbindingen. Maar toch blijft technologie in de opkomst. De een hoeft niet de andere uit te sluiten, maar juist stimuleren.

Hybrid-events zijn bijna niet weg te denken in de wereld van congressen. De combinatie van live en online tegelijkertijd om een groter publiek te bereiken. Dit is een upcoming trend waarop Live Online Events (www.live-online-events.nl) als eerste een apart bureau voor heeft opgericht. Moet u zo ver gaan? Nee, maar u kunt wel meedenken met uw opdrachtgever.

Wij zijn meer en meer opzoek naar visuele content en stimulatie. En met snelle technologische ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk. Posters en banners worden vervangen door video’s en infographics op schermen en muren. Hoe kunt u uw evenement visueel aantrekkelijker maken? Holograms, drones, 3D schermen? En de vraag is moet u daarin investeren of alleen adviseren? Blijf wel op de hoogte om met uw opdrachtgevers mee te kunnen praten.

Het gebruik van een event app kan een geweldige bron van informatie zijn. Het zorgt voor op maat gemaakte marketingcontent op basis van de individuele behoeftes van de bezoekers. Event apps zorgen ook voor  het samenbrengen van mensen op evenementen. Er zijn al een paar verschillende event apps die ingezet worden om hybrid events en reconnecten te stimuleren, o.a. DoubleDutch en QuickMobile.

Uniek zijn en niet elke trend volgen

Verschil maak je in de hospitalitybranche door je te profileren met uniekheid. Hoeveel sterren je hebt telt niet meer, dat je een community hebt gevormd die positief over je praat wel.

Mensen willen niet alleen dat je het goed doet en naar verwachting presteert. Mensen willen verrast worden! Dus pas de trends hierboven toe, maar doe het op uw manier!

Blijf kieskeurig omtrent de trends

Kies een paar trends die bij uw bedrijf passen en focus daar op. Zo excelleert u en wordt dit uw USP!

Daarnaast zijn niet alle trends even geschikt voor alle gasten of situaties. Gebruik ze als een springbord voor uw eigen creativiteit en vergeet nooit de normen en waarden van het bedrijf. Deze moeten altijd blijven stralen!

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends

Wij verzamelen de trends die wij in de markt tegenkomen wanneer wij op bezoek gaan bij verschillende cateraars en evenementenlocaties. Maar indien u de actuele trends wilt volgen, schrijf u dan in voor de verschillende magazines en nieuwsbrieven. Een paar goede om te volgen zijn:

  1. foodinspiration.com
  2. missethoreca.nl
  3. eventbranche.nl
  4. eventnews.be
  5. eventplanner.be / .nl
  6. foodbrigade.nl