Jouw organisatie uitbreiden of toch niet?
Of jouw bedrijf nu snel groeit of langzaam, er komt een moment waarop je moet gaan bepalen of je gaat uitbreiden of toch niet. Het uitbreiden van een bedrijf kent voordelen maar ook nadelen.
U heeft zelf vast al eens nagedacht over wat deze voor- en nadelen zijn. Hieronder staan een aantal veranderingen waar je rekening mee dient te houden en die jij mee kunt nemen in jouw afweging om verder te groeien:
Uw takenpakket verandert
Als eigenaar verandert uw taak binnen de organisatie. Het contact met de klant zal verminderen. U kruipt meer in de manager-rol waarbij u uw medewerkers begeleid in het onderhouden van het contact met klanten. Daarnaast zult u meer bezig zijn met het bewaken van het algemene bedrijfsproces. De taken van uw medewerkers zullen ook veranderen wanneer de omvang van het bedrijf verder toeneemt. Niet iedere medewerker zal hier even blij mee zijn.
De visie van het bedrijf kan veranderen
Met groei veranderen de taken van de medewerkers, de communicatielijnen en andere interne procedures. Dit betekent dat de manier van werken en communiceren verandert. Mogelijk dient u uw Marketingstrategie hier ook op aan te passen.
- Indien u meer evenementen gaat uitvoeren, dan komt er een punt waar u als bedrijf uw klanten minder persoonlijk kunt behandelen. Zij zullen dan meer 1 van de vele klanten worden. U bent dan minder flexibel.
- In de keuken zullen ze ook meer met o.a. voorgesneden groenten, diepvriesproducten en voorgebakken broden moeten werken, om de productie op grotere schaal aan te kunnen.
Bedrijfscultuur verandert
Er zal een verandering in de bedrijfscultuur plaatsvinden. Doordat er intern verschuivingen zullen plaatsvinden, zal de werksfeer veranderen. Verandering betekent niet gelijk iets negatiefs, het geeft alleen aan dat het anders zal zijn. Klik hier voor enkele artikelen over hoe u met verandering om kunt gaan.
Uitbreiden binnen één afdeling betekent ook uitbreiden binnen andere afdelingen
Vergeet niet dat wanneer er meer werk verzet wordt binnen één afdeling, dat ook meer werk creëert voor de overige afdelingen. Dit kan leiden tot hogere investeringskosten voor bijvoorbeeld extra apparatuur in de keuken of het aannemen van nieuw personeel.
- Als de afdeling sales meer offertes kan versturen per week, dan zal gezien het slagingspercentage, een hoger aantal evenementen plaatsvinden per maand. Deze moeten vervolgens door logistiek uitgevoerd worden en ook door de keuken gevoed worden.
- Maar andersom geldt het ook. Als een keuken efficiënter wordt dan hebben zij meer tijd over voor extra evenementen. Dat betekent dat de sales medewerkers meer moet verkopen of een verschuiving in personeel benodigd is.
Goede interne communicatie wordt nog belangrijker
De communicatielijnen worden steeds langer wanneer het bedrijf groeit. Dit betekent dat de kans op interne communicatiefouten groter wordt. Lees hier meer artikelen over het verbeteren van de interne communicatie.