trends

Trends binnen catering & events – Hoe voert u ze uit?

Er zijn veel trends binnen de catering en evenementenbranche. Maar wat zijn die trends? Wat houden ze in? En meest belangrijk, hoe kan ik ze toepassen binnen mijn bedrijf? Komen deze vragen bekend voor?

Experience 3.0

Lekker en goed eten is niet meer bijzonder. Het gaat om de hele belevenis eromheen. Het gaat niet meer om wat de klant denkt over een onderneming of een merk, maar om wat de klant voelt. Waar product en prijs inspelen op het rationele, schiet de beleving in het hart van de emotie. In de toekomst is het de klantbeleving die een onderneming onderscheidt van de rest. Food Inspiration heeft een editie hieraan besteed. Check de subtrends en voorbeelden hieronder!

De beleving moet kloppen van A tot Z. In plaats van serveren uit koffiekannen, laat u de koffie op locatie branden en malen. In plaats van buffetten zoeken de gasten live cooking. Ook de zalen moeten kloppen, netjes en in thema. De gasten zien alles van parkeerplaats tot aan het toilet. Als hier iets niet klopt, dan is de beleving beschadigd.

Dus hoe zorgt u hiervoor? Motiveer u medewerkers om deze onderdelen net zo belangrijk te vinden – van sales tot operatie. Stimuleer discussies over hoe u dit kunt bereiken. Misschien om op de parkeerplaats al beginsels van het thema te laten zien, als een soort opbouw van de sfee. Of een amuse-tent beschikbaar maken waarin de gasten alvast een “voorproefje” krijgen. Denk ook aan het voor- en natraject, kunt u uw opdrachtgever hierin helpen? Wellicht kan dit een USP zijn van u.

Reconnect

Ondanks al die technologie en snel opvolgende trends blijft er de behoefte aan verbinding: met elkaar, met onze omgeving en met het eten.

Mensen zijn op zoek naar contact met elkaar, maar hoe stimuleert u spontane ontmoetingen tussen onbekenden? Creëer een gezamenlijk doel waar ze op kunnen inspelen. Voorbeelden:
– Daag uw gasten uit om de ingrediënten van de gerechten te raden. Dit creëert discussies onderling of aan tafel.
– Gebruik de naambadges bij een evenement om een spel mee te spelen. Zet een icoontje erop en vraag u gasten andere personen te vinden met hetzelfde icoontje.
– Zet kreten of levensvragen op de servetten om conversaties te stimuleren.

Het nieuwe serveren

Mensen willen verrast worden. Het gaat net zo goed om het eten, als om het presenteren daarvan. Zo kunt u een dessert van vanille in de vorm van hersenen met een scalpel serveren en de mensen vragen om het te ‘ontleden’. Het raden naar ingrediënten zorgde voor leuke interactie aan tafel. Lees hier meer over dit voorbeeld. Hieronder treft u nog meer ideeën omtrent “het nieuwe serveren”.

Buffetten creëren geen sfeer en stimuleren nauwelijks interactie. Ook weet men dat buffetten voor meer voedselverspilling zorgt. Niet echt trendy! Wat dan wel?

Gasten willen genieten van kleinere gerechten; meer gangen en variatie en dus meer kans om iets nieuws te proberen. Daarnaast is het mogelijk om de presentatie te verbeteren met echte eyecatchers. De mensen in de bediening kunnen dan het verhaal vertellen over het gerecht om de “reconnection” te stimuleren.

Gebruik van ‘recyclable disposables’ is dan ook een must! Verschillende bedrijven leveren al talloze inspirerende disposables. Als u ernaar zoekt, dan vindt u het wel!


Technologie

We kunnen er niet meer omheen. We willen dat alles duurzamer, back-to-basics, menselijke verbindingen. Maar toch blijft technologie in de opkomst. De een hoeft niet de andere uit te sluiten, maar juist stimuleren.

Hybrid-events zijn bijna niet weg te denken in de wereld van congressen. De combinatie van live en online tegelijkertijd om een groter publiek te bereiken. Dit is een upcoming trend waarop Live Online Events (www.live-online-events.nl) als eerste een apart bureau voor heeft opgericht. Moet u zo ver gaan? Nee, maar u kunt wel meedenken met uw opdrachtgever.

Uniek zijn en niet elke trend volgen

Verschil maak je in de hospitalitybranche door je te profileren met uniekheid. Hoeveel sterren je hebt telt niet meer, dat je een community hebt gevormd die positief over je praat wel.

Mensen willen niet alleen dat je het goed doet en naar verwachting presteert. Mensen willen verrast worden! Dus pas de trends hierboven toe, maar doe het op uw manier!

Blijf kieskeurig omtrent de trends

Kies een paar trends die bij uw bedrijf passen en focus daar op. Zo excelleert u en wordt dit uw USP!

Daarnaast zijn niet alle trends even geschikt voor alle gasten of situaties. Gebruik ze als een springbord voor uw eigen creativiteit en vergeet nooit de normen en waarden van het bedrijf. Deze moeten altijd blijven stralen!

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends

Wij verzamelen de trends die wij in de markt tegenkomen wanneer wij op bezoek gaan bij verschillende cateraars en evenementenlocaties. Maar indien u de actuele trends wilt volgen, schrijf u dan in voor de verschillende magazines en nieuwsbrieven. Een paar goede om te volgen zijn:

  1. foodinspiration.com
  2. missethoreca.nl
  3. eventbranche.nl
  4. eventnews.be
  5. eventplanner.be / .nl
  6. foodbrigade.nl