Verandering – Hoe neemt u uw medewerkers daarin mee?

Implementeren is niet alleen een verandering aanbrengen in de situatie of een systeem; van oud naar nieuw. Het gaat hoofdzakelijk om het verkrijgen van betrokkenheid, draagvlak en motivatie onder uw medewerkers om de verandering daadwerkelijk door te voeren.

Waarom is dit belangrijk? Het is een menselijke eigenschap om aan het vertrouwde te willen vasthouden. Mensen zijn bang wat het onbekende met zich mee zal brengen. Hoe gaat u hiermee om? Wij hebben zes aandachtspunten op een rijtje gezet om u hiermee te helpen.

1. Motiveer uw medewerkers met de gedachte dat de extra tijd niet negatief is, maar positief!

Verandering, vooral in automatisering, zorgen ervoor dat het werk efficiënter verloopt. Met als gevolg dat er meer tijd is voor andere werkzaamheden.  Medewerkers denken, als er efficientieslagen behaald worden, dat hun baan niet meer veilig is. Dit zorgt voor minder draagvlak. Investeer de gewonnen tijd in andere dingen, gebruik het niet om een medewerker te ontslaan.

  1. Investeer het in ‘analyseren’; wanneer heeft u dat voor het laatst gedaan? In drukke perioden kijken cateraars alleen voorruit. Neem de tijd om voor- en nacalculaties te maken.
  2. Gebruik de tijd om nieuwe markten te ontdekken. Bijvoorbeeld door nieuwe concepten te bedenken en/of meer marketingcampagnes.
  3. AFTER SALES, vergeet niet hoe belangrijk het is! Uiteindelijk verkoopt dit zichzelf.

2. Verandermanagementboek: ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ – door Spencer Johnson

Alle vier de personages in ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’ worden geconfronteerd met snelle veranderingen, waarbij alle vier anders reageren als hun kaas plotseling op is.

Kaas is een metafoor voor alle verworvenheden in ons leven: ons werk, onze relaties, ons bezit, onze gezondheid etc. En die kunnen veranderen. De centrale vraag is: Hoe gaan we met veranderingen om?

Stimuleer het lezen van dit boek. Hij is kort en zeer toegankelijk. Uw medewerkers kunnen zich hoogstwaarschijnlijk vinden in een of meer van de karakters.

3. Waarom bent u aan het veranderen? Deel dit!

Verandering en dus de implementatie hiervan, wordt vaak van bovenaf de organisatie ingeduwd. Dat wordt gegarandeerd hakken in het zand zetten. Deel de redenen voor de verandering, wellicht kunnen zij zich hierin herkennen en de benodigde motivatie eruit halen.

Bijvoorbeeld; u bent een nieuwe werkwijze aan het invoeren om voedselverspilling te verminderen. Weten uw medewerkers wat de voordelen hiervan zijn, o.a. een hoger rendement? En zijn uw medewerkers überhaupt op de hoogte van de ecologische impact van voedselverspilling?

4. Maak er tijd voor! Verandering komt altijd samen met dagelijkse taken.

Het werk gaat door terwijl een verandering of implementatie plaatsvindt. Medewerkers pakken liever hun dagelijkse taken op dan energie te steken in iets dat confronterend is. Ze kunnen de tijd hiermee volledig vullen, zodat er geen tijd is voor de veranderingen.

Forceer uw medewerkers om de tijd ervoor te nemen. Plan het dus samen met ze in. Let op: één dag in de week is efficiënter dan een twee uurtjes per dag! Deze schuift u ook minder snel op. Misschien lukt het niet om iedereen tegelijkertijd vrij te maken, maar probeer wel een paar medewerkers per keer zodat ze elkaar motiveren.

5. Stel een zichtbaar doel met haalbare subdoelen

Niets is minder motiverend dan een doel dat onbegrijpelijk is. Vier dan ook de kleine successen samen met uw medewerkers!

6. En als laatste: Juist de koplopers stimuleren en focus niet op de achterblijvers

Hoe motiveert u uw medewerkers om verandering te omhelzen i.p.v. afschrikken? Deel ze hieronder!