Online verkoopkanalen – welke kunt u als cateraar inzetten op uw website?

E-commerce is hot! In Nederland stijgt het aantal producten dat wij via het internet bestellen. De catering- en evenementenwereld maakt ook steeds meer gebruik van webshops. Maar is een webshop wel interessant voor uw bedrijf? En welke andere online verkoopkanalen zou u kunnen gebruiken? Dit hangt af van verschillende factoren.

Wat is een webshop?

Allereerst gaan we terug naar de definitie van een webshop: “Een webshop of webwinkel is een website waarop een product of dienst kan worden aangekocht.” Dit is dus een online omgeving waar een klant bestelt en afrekent voor een product of dienst. Deze wordt dan naderhand op de gewenste manier afgeleverd.

Een webshop kan zeker efficiënt zijn, want sales en logistieke medewerkers worden in de meeste gevallen een stuk minder betrokken bij het aankoopproces. De klanten doen namelijk grotendeels het werk voor hun.

Maar is dit eigenlijk wel efficiënt voor u als eventorganisator?

  • Er zijn hoge kosten verbonden aan een webshop. Denk niet alleen aan de kosten voor het aanschaffen van de website of de software, maar juist ook aan het bijhouden hiervan. Een webshop is namelijk nooit af en dient altijd up-to-date te zijn, dit is erg tijdrovend.
  • Mensen zijn eraan gewend geraakt om snel een reactie te krijgen; kantooruren zijn bij een webshop minder van toepassing.
  • Klanten hebben graag meerdere keuzes, ook in prijs. Dus het assortiment moet voldoende alternatieven bieden om een klant warm te houden, waardoor je veel dient aan te bieden.
  • Consumenten verwachten daarbij ook een hoge kwaliteit aan content op uw website, bijvoorbeeld d.m.v. kwalitatieve foto’s of een uitleg van het product of de dienst.
  • Daarnaast verwachten zij precies te ontvangen wat hen beloofd is. Het eten dient er dus exact zo uit te zien als op de foto’s. Dit is een valkuil voor zelfs de grootste fastfoodketens.
  • Als laatste hebben klanten vaak zelf niet de kennis om een event te organiseren waardoor ze zaken kunnen vergeten met alle gevolgen van dien.

Wanneer u als cateraar een webshop opent, dan verandert u in principe de kern van uw bedrijf: u bent dan geen dienstverlener meer, maar productleverancier.

Een webshop is heel iets anders dan bijvoorbeeld een aanvraagformulier

Er zijn veel cateraars die een webshop verwarren met een aanvraagformulier. Vaak worden deze aanvraagformulieren ingezet om hun verkoopkanalen uit te breiden, zodat een mogelijke klant een eerste verzoek kan doen op een laagdrempelige manier. Vervolgens kan een salesmedewerker hierop reageren en van daaruit wordt er een afspraak of offerte gemaakt. Er wordt via een aanvraagformulier dus niets aangekocht of afgerekend. Het verkoopproces is zelfs nog maar net begonnen.

Is een aanvraagformulier wel een optimaal verkoopkanaal voor een bedrijf in de evenementensector?

Het antwoord daarop is niet zo simpel en is afhankelijk van het bedrijf en het type klant. Natuurlijk geldt het principe dat des te meer kanalen u heeft, des te meer bereik u heeft (indien juist gekozen kanalen). Net zoals aan een webshop, kleven er ook nadelen aan een aanvraagformulier:

Klanten hebben vaak al een beeld van hoe ze hun evenement willen gaan vormgeven

Denk goed na over de invulvelden die u uw klanten laat invullen op een aanvraagformulier. Wanneer zij alleen de mogelijkheid hebben om hun contactdetails achter te laten, houdt u zelf meer ruimte over voor een aanvulling of advies. Wanneer u de opdrachtgever hier al een voorkeur laat opgeven of thema laat kiezen, worden zij maar ook u beperkt door het beeld dat zij voor ogen hebben. Wellicht past dit helemaal niet in hun budget of bij hun gewenste locatie, waardoor u ze moet teleurstellen of met een achterstand begint.

Persoonlijk contact is uw kracht

Sommige verkooptrajecten die via een aanvraagformulier verlopen, worden volledig via e-mail behandeld. Deze klanten zullen de kracht van persoonlijk contact met u mislopen. Hierdoor creëert u een hele andere ervaring voor de klant, waardoor de klant een andere mening over het evenement of u als bedrijf kan overhouden, al is alles op de dag van het evenement zelf perfect geregeld. De tevredenheid van een klant wordt namelijk bepaald door de gehele ervaring en niet door alleen het evenement zelf.

Bedenk dus hoe u aanvraagformulieren wilt gebruiken.

Webportaal voor B2B

Naast de bovengenoemde kanalen, is er nog een andere manier om als cateraar gebruik te maken van het internet als verkoopkanaal: een webportaal. Uiteraard is dit wel alleen mogelijk voor B2B klanten.

Wellicht heeft u één of meerdere locaties die bestellingen bij u plaatsen en die vervolgens meegenomen moet worden in het productieproces. Indien u een contract heeft binnengehaald waar specifieke afspraken voor gemaakt zijn, dan kunt u via een webportaal werken omdat er geen afspraken meer met sales of logistiek gemaakt hoeven te worden. Dit scheelt veel tijd.

In zo’n portaal worden de bestellingen ingevoerd, deze bestellingen worden, in het meest optimale geval, naar uw ERP-systeem gecommuniceerd voor de verdere afhandeling van de productie en bestellingen. Op deze manier worden de bestellingen ook altijd juist ingevoerd. Het portaal is alleen toegankelijk met een inlogscherm waardoor niet iedereen toegang heeft tot het portaal en wijzigingen gemakkelijk te bekijken zijn voor beide partijen.

Beveiliging op uw website

Of u nou kiest voor een webshop, een aanvraagformulier, een webportaal of alle opties gecombineerd, u bent wettelijk verplicht om uw website te beveiligen Klik hier om meer te lezen.

Andere relevante artikelen:
Efficiëntie van uw bedrijf verhogen door middel van interne communicatie

Offertetraject verbeteren: