Seizoensproduct

 

Waarom vis ook een seizoensproduct is

Het is algemeen bekend welke groente wel en niet verkocht kunnen worden voor een evenement op een bepaalde datum, want ze zijn seizoensgebonden. Maar weten uw medewerkers dat vis ook een seizoensproduct is? Misschien weten u koks het wel, maar uw sales medewerkers die de verkoop doen weten het hoogstwaarschijnlijk niet!

Waarom is vis niet heel het jaar beschikbaar?

Vis is een seizoensproduct, maar is vaak het gehele jaar beschikbaar! De kwaliteit en kosten kunnen flink variëren. Hoewel u het hele jaar door vis kunt eten, moet u niet elke vissoort op elk moment eten.

Het seizoen waarin de specifieke vis het best gegeten kan worden, hangt vooral af van het paaiseizoen. Tijdens dit paaiseizoen is vis bezig met zich voort te planten. Wat resulteert in dunnere vis van een lagere kwaliteit en vaak hogere prijs.

Het is ook niet maatschappelijk verantwoord, want we halen dan niet alleen één vis uit het water, maar ook vele ongeboren vissen. Dus liever wachten tot de vissen zich voortgeplant en volgegeten hebben. Dan kunnen wij en onze kinderen genieten van goede en betaalbare vis.

Visseizoenen: wanneer kunt u welke vis consumeren?

Het voortplanten gebeurt per vis in verschillende periodes van het jaar. De ene vis plant zich in de zomer voort, de ander juist in de winter. Vanuit deze gedachte is er dus viskalender ontstaan! Het is mogelijk om het hele jaar goede te eten, alleen niet dezelfde soort vis.

Er zijn minstens twee kalenders van visseizoenen in circulatie:

  1. Het Nederlands Visbureau heeft, in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, een downloadbare kalender opgesteld van de meest voorkomend vissen. http://www.visbureau.nl/duurzaamheid/vis_en_seizoenen/
  2. Stichting Vis&Seizoen heeft een uitgebreide kalender met een interactieve zoekfunctie. http://visenseizoen.nl/fishcalendar/

Wat kunt u eraan doen?

– Intern informatietrainingen geven; zowel keuken als sales.
– Viskalenders ophangen
– Maar vergeet ook niet uw klanten hiervan bewust te maken!

Als het goed is wordt dit al met de groenten gedaan, maar dat kan dus ook op basis van de vissoort. U kunt dit bijvoorbeeld aangeven in de interne naam. Bijvoorbeeld Zalmtartaar – Lente/Zomer. Indien u een automatiseringssysteem heeft dan zou het mogelijk moeten zijn om de seizoenen aan te geven om vervolgens te filteren op het juiste seizoen.

I.p.v. de specifieke vissoort te verkopen de “Vis van de dag” te verkopen. Dit is gunstig voor beiden partijen: de klant krijgt de beste vis die op dat moment beschikbaar is en de keuken kan kosten besparen door te kijken wat er al geleverd wordt/is. Dit vermindert ook de voedselverspilling door beter inkopen!

 

TIP: Verkoop dit product op twee niveaus: Standaard en Luxe. De klant hoeft niet te weten dat hij standaard of luxe krijgt, maar er hangt een ander prijskaartje aan de twee verschillende “Vis van de Dag”. Vissen worden ook geclassificeerd. Bijvoorbeeld, Zeebaars is gewoonlijk een duurdere vis dan kabeljauw.

Daarnaast is de kalender alleen een indicatie. Paaiperioden zijn niet altijd gelijk; klimaat en andere factoren zoals het voedselaanbod in zee, beïnvloeden het gedrag van vis. Laat u daarom altijd adviseren door uw visleverancier die goed de kwaliteit kent van de vis van het moment.

Fresh, local, organic, seasonal and sustainable is de hip en het lijkt erop dat dit een blijvende trend is.

 

Hanteer dit intern en baseer uw nieuwe gerechten, groenten en vis gelijk, hierop.

Daag uw medewerkers en uzelf uit om dit ook thuis te doen!

Meer informatie: Stichting Vis&Seizoen

Wereldwijd neemt de consumptie van vis toe i.v.m. alle nieuwe diëten en kennis vanuit de gezondheidsbranche. Grote toename van visconsumptie kan desastreuze gevolgen hebben voor de algehele populatie van vis. Seizoensgebonden visserij en seizoensgebonden consumptie van vis is noodzakelijk om de verschillende vispopulaties wereldwijd te doen herstellen. Het is niet verstandig om steeds dezelfde verse vis het hele jaar door te consumeren, zelfs niet als deze in het bezit is van een duurzaamheidslabel.

Stichting Vis&Seizoen wil bijdragen aan behoud en herstel van de visbestanden. Stimuleren van duurzame visconsumptie en visvangsten uit het juiste seizoen is hierbij het uitgangspunt. Het belangrijkste doel van Stichting Vis&Seizoen, naar de professional als consument, is de bewustwording vergroten met oog voor natuur. “Laat de vis met rust als deze met de voortplanting bezig is “. Meer bewustwording betekent méér garanties voor het voortbestaan en herstel van de verschillende vispopulaties. “Consumeer met fatsoen alleen in het juiste seizoen!”