Foto van pakketten van EasyParty Software

Tips om nog sneller uw materialen te picken

Recentelijk hebben we een artikel gepubliceerd over 7 tips voor het beheren van uw voorraad en magazijn. Hier hebben we een 7-tal aandachtspunten besproken waaronder de looproute.

Dit artikel gaat dieper in op hoe u het logistieke proces kan optimaliseren door materialen te verdelen in verschillende opslaglocaties in hetzelfde magazijn. Ook zullen we wat tips geven over bepaalde productlocaties in het magazijn.

Verdeel uw magazijn in meerdere opslaglocaties

Indien u gebruik maakt van 1 opslaglocatie, dan moet u aan de hand van 1 picklijst (bestaande uit meerdere pagina’s) het hele magazijn door lopen om materialen te verzamelen. Ongeacht of u het magazijn op de juiste manier heeft ingericht.

Door verschillende opslaglocaties te maken, zoals ‘Keukenapparatuur’, ‘Servies & bestek’ of ‘Decoratie’, kunt u een picklijst per opslaglocatie creëren met de materialen die u aan deze opslaglocatie heeft toegevoegd.

TIP

Door verschillende opslaglocaties aan te maken, zoals ‘Keukenapparatuur’, ‘Servies & bestek’ of ‘Decoratie’, kunt u een picklijst per opslaglocatie creëren met de materialen die u aan deze opslaglocatie heeft toegevoegd.

EFFECT

De magazijninrichting blijft in principe hetzelfde omdat productgroepen al goed bij elkaar staan, zoals de keukenapparatuur of het meubilair.

Doordat je verschillende opslaglocaties creëert, zoals in dit geval ‘keukenapparatuur’ of ‘meubilair’, maak je hier losse picklijsten per evenement voor.

Hierdoor kun je iedere medewerker verantwoordelijk maken voor een picklijst en zorg je ervoor dat de medewerkers niet allemaal van 1 grote picklijst aan het werken zijn.

Gebruik categorieën om picklijsten per opslaglocatie te specificeren

Nadat u de materialen heeft toegewezen aan de juiste opslaglocatie kunt u voor uzelf categorieën maken. Deze categorieën koppelt u aan een product. Hierdoor zorgt u dat een picklijst wordt onderverdeeld in een aantal categorieën.

Zorg ervoor dat de picklijst wordt gemaakt op basis van de huidige magazijninrichting. Als we gaan kijken naar een opslaglocatie ‘Servies & bestek’, kunt u hiervoor verschillende categorieën gebruiken, denk hierbij aan:  Borden, Bestek of Disposables.

Zet de categorie waar u als eerste mee begint bovenaan. In het geval van de opslaglocatie ‘Servies & bestek’ is het verstandig om te beginnen met de borden, aangezien dit het meeste gewicht bevat en dus een mooi begin is om een container te vullen. Richt zo ook de locatie in, het zwaarste als eerste en producten met het minste gewicht als laatste.

VOORDEEL

  1. Doordat u één of meerdere containers gepickt heeft aan de hand van een opslaglocatie kunt u deze op locatie ook weer direct op de juiste plaats zetten en sorteren.
  2. Doordat de picklijst als het ware gelijkloopt aan de inrichting van het magazijn is het voor iedere medewerker, of die nou 2 dagen of 2 jaar werkzaam is, mogelijk om alles te picken.

2 tips om de juiste locatie te kiezen voor bepaalde materialen

Friteuse vs Frituurvet

Wellicht heeft u het frituurvet ergens in het droogmagazijn staan van de productiekeuken. Bij ieder evenement waar een friteuse naar toe moet, is het wenselijk om een emmer frituurvet mee te nemen. Zorg ervoor dat een aantal emmers frituurvet op voorraad staan op de juiste opslaglocatie; langs of onder de friteuse. Zo hoeft u niet extra naar het droogmagazijn in de productiekeuken te gaan maar kunt u het gezamenlijk picken.

Statafels vs statafelkleed

In een eerder artikel hebben we tips gegeven over het samenstellen van pakketten, zoals het statafelpakket. Het is niet noodzakelijk om de statafelkleden naast de statafel te positioneren. Het is handiger om de statafelkleden in de ‘hoek’ te plaatsen waar ook het tafellinnen etc. staat. Zo creëert u een aparte container met linnen, statafelkleden en dergelijke.

Andere interessante artikelen