Prijsbepaling

Prijsbepaling – waar moet je rekening mee houden?

Voorafgaand aan het evenement een prijs per gast bepalen zorgt ervoor dat je sneller kunt offreren. Als cateraar of evenementenlocatie verkoop je vaak standaard arrangementen met een prijs per gast. Daarnaast heeft het basisassortiment ook een standaardprijs. Maar zijn deze prijzen wel correct? Hoe zit het met jouw prijsbepaling?


Waar moet je rekening mee houden als je een prijs bepaalt?

1. Wanneer is de prijs voor het laatst berekend?
Wanneer heb je de prijzen binnen je bedrijf voor het laatst uitgerekend? Wat is een goede prijsbepaling? Wij leven in een snel veranderende wereld. Dat betekent dat de marges van jouw producten ook veranderen, maar ook de markt en de competitie. En deze factoren hebben allemaal invloed op jouw prijs.

2. Sluit de prijzen aan jullie strategie?
Ben je jezelf als bedrijf anders gaan profileren sinds dat je de prijzen heeft berekend? Of actief in een ander segment? De prijs bepaalt grotendeels welke strategie je volgt.

  • Een hoge prijs kan zorgen voor exclusiviteit; een kwalitatief hoog en duurzaam imago. Het laat zien dat je een uniek product biedt. Maar let op dat je jezelf niet uit de markt prijst door hoger bedrag te vragen dat niet aansluit bij de doelgroep.
  • Een lage prijs kan zorgen dat je de opdrachten scoort, maar welke opdrachten zijn het? De vraag die je dan zou moeten stellen is: “Is het wel rendabel om deze opdracht voor dit bedrag binnen te halen?” Hoe zit het dan met uw marge?

 

Tip: Managementbesluiten maken die invloed kunnen hebben op de prijs.

Bijvoorbeeld; uit een analyse van de annuleringsredenen blijkt dat potentiële klanten je vaak te duur inschatten. Op basis van die informatie kunt u verschillende strategieën toepassen. Lees dit artikel voor meer informatie het analyseren van data om de juiste beslissingen te nemen

Tip: Prijzen verlagen om een klant te scoren heeft invloed op de toekomst

Als je als bedrijf besluit om je prijzen te verlagen om een klant te scoren, dan zal het moeilijk zijn om een herhaalopdracht voor een hogere prijs te verkopen. Ze hebben de lagere prijzen al gehad en weten dus dat jullie het daarvoor ook kunnen doen. Laat dus zien dat ze korting hebben gekregen zodat ze weten dat ze het niet altijd kunnen verwachten..

Deze tip en andere tips hebben wij verzameld in ons artikel: “Offreren van een evenement – waar moet je rekening mee houden?

 

Hoe ga je om met prijsbepaling?

Er zijn verschillende manieren om tot een verkoopprijs te komen. De beste prijsstrategie bestaat niet; het is namelijk meestal een combinatie ervan:

1. Kostengeoriënteerde prijsstelling
De voordelen; makkelijk te berekenen en te controleren achteraf. Maar ook uw marge wordt in acht genomen. De nadelen hiervan zijn wel dat het intern gericht is en dat je niet mag vergeten om alle kosten op te nemen in de berekening. Want niet alle producten met een kostprijs hebben een verkoopprijs. Daar moet wel rekening mee gehouden worden. Voor het artikel over de kostprijs van een evenement, klik hier: https://www.easyparty.nl/artikelen/kostprijs-van-evenementen/

2. Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling
Deze prijsstelling zorgt wel voor een hogere slagingskans. Maar tegen welke kosten? Want zijn jouw directe en indirecte kosten wel gedekt? Klik hier voor het artikel “Marge van uw evenement – hoe krijgt u daar zicht op?

3. Vraaggeoriënteerde prijsstelling
Het kijken naar wat de markt doet is nooit verkeerd. Nog beter, vraag je gasten wat zij ervoor zouden willen betalen. Bijvoorbeeld; organiseer een pop-up restaurant of tasting en in plaats van een prijs vragen, vraag de mensen te betalen wat zij het waard vinden.

4. Meerdimensionaal prijsbeleid
Met deze methode bepaal je de prijs van een evenement door voor de verschillende onderdelen afzonderlijke prijzen te bereken. Prijsgevoelige onderdelen bied je tegen een scherp tarief aan, terwijl je voor andere onderdelen een ruime marge wil rekenen.


Weet je sales medewerker wel de gedachte erachter?

Dit is het meest belangrijke punt van allemaal! Zijn jouw sales medewerkers wel betrokken in het proces? Weten zij waarom jij een bepaalde prijs voor iets vraagt? Zonder deze kennis kunnen zij moeilijk zelfstandig schakelen met de klant en tegelijkertijd de marge bewaken. Indien je medewerkers meer weten en mogen, dan kun je als bedrijf sneller schakelen. Klik hier om meer te lezen over zelfsturing.