Prijsbepaling

Prijsbepaling – waar moet u rekening mee houden?

Voorafgaand aan het evenement een prijs per gast bepalen zorgt ervoor dat u sneller kunt offreren. Als cateraar of evenementenlocatie verkoopt u vaak standaard arrangementen met een prijs per gast. Daarnaast heeft het basisassortiment ook een standaardprijs. Maar zijn deze prijzen wel correct? Hoe zit het met uw prijsbepaling?


Waar moet u rekening mee houden als u een prijs bepaalt?

1. Wanneer is de prijs voor het laatst berekend?
Wanneer heeft u de prijzen binnen u bedrijf voor het laatst uitgerekend? Wij leven in een snel veranderende wereld. Dat betekent dat de marges van uw producten ook veranderen, maar ook de markt en de competitie. En deze factoren hebben allemaal invloed op uw prijs.

2. Sluit de prijzen aan jullie strategie?
Bent u zich als bedrijf anders gaan profileren sinds dat u de prijzen heeft berekend? Of actief in een ander segment? De prijs bepaalt grotendeels welke strategie u volgt.

  • Een hoge prijs kan zorgen voor exclusiviteit; een kwalitatief hoog en duurzaam imago. Het laat zien dat u een uniek product biedt. Maar let op dat u uzelf niet uit de markt prijst door hoger bedrag te vragen dat niet aansluit bij de doelgroep.
  • Een lage prijs kan zorgen dat u de opdrachten scoort, maar welke opdrachten zijn het? De vraag die u dan moet stellen; “Is het wel rendabel om deze opdracht voor dit bedrag binnen te halen?” Hoe zit het dan met uw marge?

Tip: Managementbesluiten maken die invloed kunnen hebben op de prijs.

Bijvoorbeeld; uit een analyse van de annuleringsredenen blijkt dat potentiële klanten u vaak te duur inschatten. Op basis van die informatie kunt u verschillende strategieën toepassen. Lees dit artikel voor meer informatie het analyseren van data om de juiste beslissingen te nemen

Tip: Prijzen verlagen om een klant te scoren heeft invloed op de toekomst

Als u als bedrijf besluit om u prijzen te verlagen om een klant te scoren, dan zal het moeilijk zijn om een herhaalopdracht voor een hogere prijs te verkopen. Ze hebben de lagere prijzen al gehad en weten dus dat jullie het daarvoor ook kunnen doen. Laat dus zien dat ze korting hebben gekregen zodat ze weten dat ze het niet altijd kunnen verwachten..

Deze tip en andere tips hebben wij verzameld in ons artikel: “Offreren van een evenement – waar moet u rekening mee houden?

Hoe gaat u om met prijsbepaling?

Er zijn verschillende manieren om tot een verkoopprijs te komen. De beste prijsstrategie bestaat niet; het is namelijk meestal een combinatie ervan:

  1. Kostengeoriënteerde prijsstelling
    De voordelen; makkelijk te berekenen en te controleren achteraf. Maar ook uw marge wordt in acht genomen. De nadelen hiervan zijn wel dat het intern gericht is en dat u niet mag vergeten om alle kosten op te nemen in de berekening. Want niet alle producten met een kostprijs hebben een verkoopprijs. Daar moet wel rekening mee gehouden worden. Voor het artikel over de kostprijs van een evenement, klik hier: https://www.easyparty.nl/artikelen/kostprijs-van-evenementen/
  2. Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling
    Deze prijsstelling zorgt wel voor een hogere slagingskans. Maar tegen welke kosten? Want zijn uw directe en indirecte kosten wel gedekt? Klik hier voor het artikel “Marge van uw evenement – hoe krijgt u daar zicht op?” https://www.easyparty.nl/artikelen/marge-van-uw-evenement/
  3. Vraaggeoriënteerde prijsstelling
    Het kijken naar wat de markt doet is nooit verkeerd. Nog beter, vraag uw gasten wat zij ervoor zouden willen betalen. Bijvoorbeeld; organiseer een pop-up restaurant of tasting en i.p.v. een prijs vragen, vraag de mensen te betalen wat zij het waard vinden.
  4. Meerdimensionaal prijsbeleid
    Met deze methode bepaalt u de prijs van een evenement door voor de verschillende onderdelen afzonderlijke prijzen te bereken. Prijsgevoelige onderdelen biedt u tegen een scherp tarief aan, terwijl u voor andere onderdelen een ruime marge rekent.

Weet u sales medewerker wel de gedachte erachter?

Dit is het meest belangrijke punt van allemaal! Zijn uw sales medewerkers wel betrokken in het proces? Weten zij waarom u een bepaalde prijs voor iets vraagt? Zonder deze kennis kunnen zij moeilijk zelfstandig schakelen met de klant en tegelijkertijd de marge bewaken. Indien uw medewerkers meer weten en mogen, dan kunt u als bedrijf sneller schakelen. Lees hier meer over: https://www.easyparty.nl/artikelen/zelfsturing/


Relevante artikelen


EasyParty is een product van KJ Software