offertetraject

 

Waarom een operationeel medewerker betrokken moet zijn tijdens het offertetraject

De stroom van informatie tussen de afdelingen sales en operatie, met betrekking tot evenementen, is meestal eenrichtingsverkeer. De sales medewerkers maken een voorstel n.a.v. hun communicatie met de opdrachtgever. Zodra dit voorstel goedgekeurd wordt, dan wordt het evenement overgedragen aan de operationele verantwoordelijken.

Of de overdracht persoonlijk plaatsvindt of via de offerte, de informatiestroom gaat één richting op. De operationele medewerkers hebben weinig invloed op wat er verkocht is, ook al is het moeilijk of kostbaar om uit te voeren. Zij hebben meestal niet de kans om aan te geven dat het anders moet voordat de offerte aan de opdrachtgever wordt gepresenteerd.

Hierdoor heeft de operationele afdeling twee keuzes:

  1. Uitvoeren zoals verkocht en meer kosten maken.
  2. Niet uitvoeren zoals verkocht en de kwaliteit van uitvoering verlagen.

Voordelen van de operationele afdeling betrekken tijdens het salestraject:

Marge inzichtelijk maken

De operationele medewerkers hebben vaak meer inzicht in de benodigde materialen, het drankverbruik en de logistieke behoeftes van een evenement. Hieraan zijn kosten verbonden die invloed hebben op de marge van het evenement. Het is dus beter om deze inzichtelijk te maken voordat het evenement verkocht wordt.

Interne fouten verminderen

De reeds eerder opgestelde offertes worden vaak gekopieerd voor toekomstige evenementen. Als de operationele afdeling geen invloed heeft gehad op deze offertes, dan worden de eventuele fouten ook overgenomen in de toekomstige evenementen. Hierdoor worden keer op keer dezelfde problemen/uitdagingen gecreëerd.

Klanttevredenheid verhogen

De sales medewerkers beloven, onopzettelijk, de opdrachtgevers een bepaalde beleving die ze wellicht operationeel gezien niet waar kunnen maken. Of in ieder geval niet voor het afgesproken budget. Waardoor de verwachtingen van de klant dus wellicht niet worden vervuld.

Klantgerichter worden

De afdelingen sales en operatie hebben beiden contact gehad met de klant, maar op verschillende momenten. Zij hebben dus twee verhalen van de klant gehoord. Tijdens het salestraject van een herhaalopdracht kan de operationeel medewerker wellicht relevante informatie hebben hiervoor.

Met hogere leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid heeft u meer kans op het behalen van herhaalopdrachten

Hoe betrekt u de operatie tijdens het offertetraject?

Het is duidelijk wat de voordelen zijn om operationele medewerkers bij het offertetraject te betrekken. Maar het is niet de bedoeling dat de operationele afdeling zich met de verkoop gaat bezighouden. Zij hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Dus hoe betrekt u de operatie bij het offertetraject?

Betrek de operatie achteraf d.m.v. een terugkoppeling