marketing

Bereik meer door samenwerking van Marketing en Verkoop!

Marketing en verkoop delen dezelfde eindverantwoordelijkheid voor omzet, winst en het behalen van een groter marktaandeel. In andere woorden, meer opdrachten scoren voor het bedrijf. Maar toch blijkt dat er vaak een barrière ontstaat tussen deze twee afdelingen.

In de praktijk hebben wij opgemerkt dat een accountmanager zich niet verantwoordelijk voelt voor alles wat “marketing” betreft. En toch blijkt dat een hoofdtaak van een accountmanager te zijn – relatiemarketing. En andersom is de persoon verantwoordelijk voor marketing vaak ook niet geïnteresseerd in de verkoop.

Marketing leidt naar meer sales! U hoeft niet gelijk een hele marketingafdeling op te tuigen. Alle medewerkers kunnen onderdelen oppakken, als ze maar weten hoe.

1-op-1 contact is nog steeds het beste

We moeten allemaal terug naar 1-op-1 contact; zowel sales, marketing en accountmanager. Een onderzoek van McKinsey toont aan dat een eerlijke, open dialoog het meeste invloed heeft op het besluit om een aankoop te doen.

1-op-1 contact kan door een accountmanager gedaan worden, ter plekke in een gesprek met de klant. Maar ook door de “marketeer” vanuit kantoor. Met de ontwikkelingen in technologie en de opkomst van social media, kan dit ook online.

Relatiemarketing vs. Verkoopmarketing

Welke is beter voor u bedrijf? Een ideaalsituatie is een combinatie van beide. Aan de ene kant moet er direct geld binnenkomen door een aanbod direct aan te prijzen via e-mailcampagnes (verkoopmarketing). Aan de andere kant moet er ook gezorgd worden dat de klanten herhaalopdrachten afnemen en uiteindelijk vaste klanten worden (relatiemarketing).

  • Verkoopmarketing

    • Kortetermijnoriëntatie, gericht op koopproces.
    • Eenmalige verkooptransacties.
    • Vinden van nieuwe kopers.
    • Oppervlakkige klantenrelatie.
    • Succes = hoge omzet.
    • Productieafdeling zorgt voor kwaliteit.
    • Weinig service.
  • Relatiemarketing

    • Langetermijnoriëntatie (duurzame relaties)
    • Herhalingsaankopen
    • Vinden van nieuwe klanten + oude klanten behouden
    • Betrokkenheid
    • Succes = herhalingsaankopen + mond-tot-mond reclame
    • Iedereen zorgt voor kwaliteit
    • Veel service: nazorg.

Iedereen is verantwoordelijk voor ‘marketing’

De uitstraling van een bedrijf valt en staat bij elk persoon binnen het bedrijf. Als cateraar of evenementenlocatie is de communicatie met de klant, van begin tot eind, onderdeel van relatiemarketing. Dit houdt in van aanvraag tot facturatie.

Eventmarketing iets voor u?

De uitvoering van het evenement is de sterkste marketingtool die u in huis heeft! Een succesvol evenement leidt tot herhaalopdrachten, of nog beter, nieuwe opdrachten vanuit een bezoeker. Eventmarketing wordt gebruikt door allerlei bedrijven; dus waarom niet door u? Promoot uw merk/bedrijf via uw logo op de kleding, servetten, rietjes, servies, decoratie, etc.

Social media is niet alleen voor marketeers

Hoe ziet u social media binnen uw bedrijf? Een tool die alleen gebruikt wordt door de marketeer? Dat is het niet! Sales kan hun 1-op-1 contact hiermee onderhouden, dit is tegenwoordig heel normaal. Klachtenmanagement kan ook via social media. Daarnaast moet u juist zorgen dat de partymanager uw beste content blijven plaatsen: de foto’s van uw evenementen.

Interne communicatie zorgt ook voor marketing

Als uw bedrijf intern slecht communiceert, dan zullen er misverstanden ontstaan. Die misverstanden verminderen uw leverbetrouwbaarheid. Relatiemarketing houdt in; uw beloftes nakomen. Lees hier meer over het verbeteren van uw interne communicatie.

Content Marketing

Dit is een nieuw concept binnen B2B marketing. Content Marketing is een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Voor een uitgebreide uitleg, kijk op http://www.b2bmarketeers.nl/wat-is-content-marketing/.

Maar hoe kan een marketeer zorgen voor content? Dit doet hij niet; dit komt juist van de extern gerichte medewerkers. Ze hebben namelijk essentiële input over klantvragen die ze dagelijks krijgen en daar wordt uw content 100% beter van.

Voorbeeld van de content die een cateraar of evenementenlocatie kan delen is:

“Tips over de verschillende catering styles (walking dinner, seated dinner, etc.) en de invloed die het heeft op het publiek en doel van een evenement”. Zo’n artikel wekt vertrouwen op dat u de juiste kennis heeft en optimaliseert ook uw vindbaarheid online (SEO).

De focus van een marketeers verschuift naar binnen, om uiteindelijk een versterkte focus naar buiten te krijgen

Dus i.p.v. focussen op marktsegmenten en merkwaarden, focus op de uitstraling van de medewerkers. Help ze met hun Linkedin profielen, het gebruiken van andere social media tools en het ondersteunen bij content-, event- en relatiemarketing.