Allergische reactie onder uw klanten – wat moet u doen?
U heeft alle checklists nagelopen, de allergeneninformatie goed vastgelegd en alles duidelijk met uw gasten gecommuniceerd. Toch krijgt een van uw gasten ineens een allergische reactie! Wat nu?
De allergische reactie kan uiteenlopen van een milde reactie (uitslag en bultjes) tot een ernstige reactie (benauwdheid en ademhalingsproblemen) en alles er tussenin. Heel vervelend, maar als u de allergenenwet heeft gevolgd, bent u hoogst waarschijnlijk niet aansprakelijk.
“De ondernemer kan aansprakelijk zijn als een gast aangeeft een voedselallergie te hebben (informatie vraagt) en/of er verkeerde informatie wordt gegeven. Als de ondernemer zijn allergenen-informatie op orde heeft en een gast geeft niet aan een allergie te hebben, is de ondernemer hiervoor niet verantwoordelijk.”
Is het ook echt een allergische reactie?
De allergische reactie kan van een paar seconden, tot twee uur na blootstelling aan het allergeen ontstaan. Bij de ergste vorm, een anafylactische shock is het van levensbelang om snel te handelen. Daarvoor moet u eerst wel zeker weten dat het om een ernstig allergische reactie gaat. Vraag uw gast daarom of hij last heeft van een voedselallergie. Overleg goed met elkaar, gezien astma, hyperventilatie, angstaanval, laag bloedsuiker, alcoholvergiftiging en zelfs een hartaanval vergelijkbare symptomen kunnen geven.
Hoe kunt u helpen bij een ernstige allergische reactie?
Als u zeker weet dat het om een allergische reactie gaat, is het beter om zo snel mogelijk te handelen. Blijf rustig en volg onderstaande tips:
- Vraag of de gast een voedselallergie heeft.
- Is uw gast benauwd? Bel meteen 112 en geef aan dat u vermoedt dat het om een ernstig allergische reactie gaat.
- Vraag de gast of hij een adrenalinepen bij zich heeft.
- Is er een adrenalinepen aanwezig? Help uw gast om de adrenalinepen in het bovenbeen te spuiten. Adrenaline geeft in dit soort situaties extra tijd voor een verdere professionele behandeling en is daarom ook altijd de eerste keuze.
- Noteer de tijd waarop de reactie is begonnen en eventueel wat de gast heeft gegeten.
- Laat uw gast rustig zitten en wacht op de ambulance.
- Voelt uw gast zich niet zo goed? Leg hem dan in een stabiele zijligging terwijl u wacht op de ambulance.
- Zorg dat uw BHV’er de hele tijd bij uw gast blijft.
- Bied, in verband met verstikkingsgevaar, geen eten of drinken aan.
- Zorg ervoor dat niemand zelf naar het ziekenhuis rijdt, maar wacht op de hulpdiensten.
Wat zijn de regels omtrent de adrenalinepen?
U kunt er ook voor kiezen een adrenalinepen aan uw EHBO-koffer toe te voegen. Overleg dit wel eerst met uw lokale EHBO-post en zorg dat uw BHV’ers op de hoogte zijn van het gebruik. Na verloop van tijd nemen de werkzame stoffen in een adrenalinepen af, waardoor deze regelmatig moet worden vervangen. Heeft u echter een gast met een ernstige allergische reactie en alleen een verouderde adrenalinepen ter beschikking? Kies er dan voor toch de verouderde pen toe te dienen. Het is op dat moment beter het restant van de werkbare stoffen toe te dienen dan helemaal niets.
www.juristenkantoordichtbij.nl
Stichting Voedselallergie
Nederlands Anafylaxis Netwerk
www.dokterdokter.nl