efficiënte communicatie

 

Efficiënte interne communicatie: welke voordelen levert dat op?

Om een evenement soepel te laten verlopen, zullen verschillende afdelingen samen moeten werken. De onderlinge communicatie is daarbij lang niet zo gemakkelijk als het soms lijkt. Een gestroomlijnde interne communicatie kan echter veel voordelen opleveren. Denk daarbij aan:

1. Vermindering van onderlinge frustraties

Als er goed en duidelijk gecommuniceerd wordt tussen de verschillende afdelingen, weet iedereen wat hun taken zijn, wat er nog moet gebeuren en wat de afspraken zijn.

2. Delen van kennis

Door de kennisdeling tussen verschillende afdelingen te optimaliseren, zal uw bedrijf vanzelf geolied gaan lopen. Zo hebben uw medewerkers een beter beeld van de mogelijkheden bij verschillende afdelingen, en kunnen uw accountmanagers betere evenementen plannen.

Voorbeeld: wanneer uw accountmanager bekend is met de kostprijzen van gerechten en materialen, kan hij een betere inschatting maken van de marges op een bepaald evenement. Daardoor zorgt hij dat het evenement winstgevend blijft, maar ziet hij ook of hij een offerte tegen een scherpere prijs en met een hoger slagingspercentage aan kan bieden.

3. Lagere kosten en tijdsbesparing

Door middel van goede interne communicatie, wordt er duidelijk, op tijd en naar de juiste personen gecommuniceerd. Als een gevolg zal dubbel werk verminderd worden, waardoor uw medewerkers efficiënter werken en minder kosten maken.

Voorbeeld: uw chef-kok heeft net de bestellijsten gemaakt wanneer hij een e-mailbericht van uw accountmanager ontvangt. In het bericht vertelt uw accountmanager dat hij gisterochtend de klant nog heeft gesproken en bepaalde aantallen voor een evenement zijn veranderd. Uw chef-kok zucht een keer diep, gooit de bestellijsten weg en maakt weer nieuwe bestellijsten, dit keer met de aangepaste aantallen.

4. Slimmer inkopen

Dankzij de last minute wijzigingen die ieder evenement kent, kan het voorkomen dat u de verkeerde producten of aantallen bestelt. Door duidelijke ‘sluitingsdata’ te communiceren tussen de verschillende afdelingen kunt u voorkomen dat uw accountmanagers wijzigingen aan de klant beloven als het voor uw operationele afdelingen te laat is. Daarnaast kunnen uw operationele afdelingen besluiten de bestellingen pas na de sluitingsdatum door te voeren, waardoor te vaak miskopen tot het verleden behoren.

5. Verhoging van de leverbetrouwbaarheid

Doordat de communicatie beter wordt, zullen er minder fouten gemaakt worden. Hierdoor is er een grotere kans dat de juiste producten en diensten geleverd worden aan het evenement, wat leidt tot een hogere leverbetrouwbaarheid en grotere tevredenheid van de klant.

6. Vermindering van de voedselverspilling

Gezien uw keukenpersoneel tijdig weet wat er voor het evenement bereid en ingekocht moet worden, kan de voedselverspilling teruggedrongen worden. Wilt u weten welke voordelen het verminderen van de voedselverspilling uw bedrijf kan opleveren? Lees dan ook dit artikel.

7. Kwalitatief betere evenementen

Door op de juiste manier te communiceren, weet iedereen, tijdens de voorbereiding en uitvoering van het evenement, wat de bedoeling is. Wanneer het voor alle afdelingen duidelijk is hoe een evenement uitgevoerd moet worden, is het ook makkelijker dit eindresultaat te behalen. Een strak georganiseerd evenement leidt tot een hogere klanttevredenheid en een grotere kans dat de klant bij het organiseren van een evenement weer zaken doet met uw bedrijf!

8. Hoe kunt u de interne communicatie verbeteren?

Wij hebben een lijst samengesteld met 7 tips om uw communicatie te optimaliseren. Klik hier voor dit artikel.