KPI's

24 KPI’s specifiek voor cateraars en evenementenlocaties

Als bedrijf met een commercieel doel wil je meer omzet realiseren zodat je:

  • Meer kunt investeren in jouw bedrijf;
  • Jouw personeel beter kunt belonen voor hun harde werk;
  • Meer winst kunt behalen als eigenaar.

Wat de reden ook is, wanneer je wil groeien als bedrijf is het belangrijk om te weten hoe goed je het doet. Dan kun je bewuste keuzes maken die kunnen leiden tot meer omzet. Dat kun je doen door middel van het instellen van KPI’s (Key Performance Indicators) en deze te bewaken.

Wat dien je als ondernemer te weten over jouw bedrijf?

Hieronder tref je een lijst van 24 KPI’s die je als ondernemer zou kunnen bijhouden. Door deze KPI’s inzichtelijk te maken kunt je jouw organisatie beter aansturen.

Sommige voorbeelden bevatten een link naar een ander artikel, met tips.

  1. Het slagingspercentage van je offertes
  2. Het slagingspercentage van de individuele verkopers
  3. De marge van jouw evenementen
  4. Het verschil in marge tussen de verschillende soorten opdrachten
  5. Het verschil tussen de voor- en nacalculaties van een evenement
  6. De bezettingsgraad van jouw locatie(s)
  7. Het percentage van jouw leverbetrouwbaarheid
  8. Je huidige cashflow
  9. Het aantal openstaande facturen
  10. De omzet vertegenwoordigd door openstaande facturen
  11. Het aantal uitgevoerde evenementen, die nog niet zijn gefactureerd
  12. De hoeveelheid omzet dat per kanaal (website, mond-tot-mond) binnenkomt
  13. De hoeveelheid opdrachten per kanaal
  14. De verdelingen van de omzet: komt de meeste omzet uit herhaalopdrachten of juist nieuwe klanten?
  15. Het aantal gemelde klachten per maand
  16. Het aantal evenementen met positieve evaluaties van jouw klanten
  17. De gemiddelde marge van jouw gerechten (met en zonder productiekosten)
  18. Het percentage voedsel dat wordt verspild per evenement, week of maand?
  19. Het verschil tussen de verwachte aantal gasten en de definitieve aantal gasten
  20. Het tijdsverloop tussen aanvraag en offerte
  21. Het tijdsverloop tussen het versturen van een offerte en het ontvangen van akkoord
  22. Het aantal uur dat je gemiddeld bezig bent met het opstellen van een offerte
  23. De hoogte van jouw personeelsverloop
  24. De frequentie van ziekte onder jouw personeel

Je hoeft niet beperkt te zijn door deze lijst. Bepaal samen met je medewerkers jouw eigen KPI’s.

Targets maken per KPI

Na het opstellen van jouw bedrijfsspecifieke KPI’s, kunt je deze gebruiken om targets te bepalen voor jezelf en jouw medewerkers. Met concrete cijfers kun je je medewerkers motiveren om verbetering binnen het bedrijf tot stand te brengen. Let op dat je zich niet alleen op de cijfers focust, want dat kan voor een negatieve werksfeer zorgen.

Trends bijhouden om beter te sturen

Inzicht hebben in je huidige KPI’s is niet voldoende, want hoe weet je wat een gunstig en ongunstige uitslag is? Voor al jouw KPI’s is het zaak om trends bij te houden (binnen jouw bedrijf en daarbuiten). Bijvoorbeeld: als je medewerkers zich steeds vaker ziekmelden, dan zullen zij misschien minder gemotiveerd zijn. Onderzoek vervolgens de reden hiervoor en vind een oplossing zodat het aantal ziektes weer gaat dalen.

Stel doelen op om je bedrijf als geheel te verbeteren

  • Stel het doel om minstens 10 KPI’s inzichtelijk te hebben zodat je meer controle krijgt over jouw bedrijf.
  • Zodra je inzicht hebt in je KPI’s dien je SMART doelen op te stellen om deze te behalen.
  • Maak één medewerker verantwoordelijk voor één doel. Zonder verantwoordelijkheid zal niemand het oppakken en zal het doel nooit worden behaald.
  • Besprek deze cijfers in de wekelijkse/maandelijkse overleggen.
  • Straf je medewerkers niet af als zij hun doelen niet hebben gehaald. Onderzoek samen met hen wat de oorzaak hiervan is en wat een mogelijke oplossing zou zijn.