KPI's

24 KPI’s specifiek voor cateraars en evenementenlocaties

Als bedrijf met een commercieel doel wilt u meer omzet realiseren zodat u:

  • Meer kunt investeren in uw bedrijf;
  • Uw personeel beter kunt belonen voor hun harde werk;
  • Meer winst kunt behalen als eigenaar.

Wat de reden ook is, wanneer u wilt groeien als bedrijf is het belangrijk om te weten goed u het doet. Dan kunt u bewuste keuzes maken die kunnen leiden tot meer omzet. Dat kunt u doen door middel van het instellen van KPI’s (Key Performance Indicators) en deze te bewaken.

Wat dient u als ondernemer te weten over u bedrijf?

Hieronder treft u een lijst van 24 KPI’s die u als ondernemer zou kunnen bijhouden. Door deze KPI’s inzichtelijk te maken kunt u uw organisatie beter aansturen.

Sommige voorbeelden bevatten een link naar een ander artikel, met tips.

  1. Het slagingspercentage van uw offertes
  2. Het slagingspercentage van de individuele verkopers
  3. De marge van uw evenementen
  4. Het verschil in marge tussen de verschillende soorten opdrachten
  5. Het verschil tussen de voor- en nacalculaties van een evenement
  6. De bezettingsgraad van uw locatie(s)
  7. Het percentage van uw leverbetrouwbaarheid
  8. Uw huidige cashflow
  9. Het aantal openstaande facturen
  10. De omzet vertegenwoordigd door openstaande facturen
  11. Het aantal uitgevoerde evenementen, die nog niet zijn gefactureerd
  12. De hoeveelheid omzet dat per kanaal (website, mond-tot-mond) binnenkomt
  13. De hoeveelheid opdrachten per kanaal
  14. De verdelingen van de omzet: komt de meeste omzet uit herhaalopdrachten of juist nieuwe klanten?
  15. Het aantal gemelde klachten per maand
  16. Het aantal evenementen met positieve evaluaties van uw klanten
  17. De gemiddelde marge van uw gerechten (met en zonder productiekosten)
  18. Het percentage voedsel dat wordt verspild per evenement, week of maand?
  19. Het verschil tussen de verwachte aantal gasten en de definitieve aantal gasten
  20. Het tijdsverloop tussen aanvraag en offerte
  21. Het tijdsverloop tussen het versturen van een offerte en het ontvangen van akkoord
  22. Het aantal uur dat u gemiddeld bezig bent met het opstellen van een offerte
  23. De hoogte van uw personeelsverloop
  24. De frequentie van ziekte onder uw personeel

U hoeft niet beperkt te zijn door deze lijst. Bepaal samen met uw medewerkers uw eigen KPI’s.

Targets maken per KPI

Na het opstellen van uw bedrijfsspecifieke KPI’s, kunt u deze gebruiken om targets te bepalen voor uzelf en uw medewerkers. Met concrete cijfers kunt u uw medewerkers motiveren om verbetering binnen het bedrijf tot stand te brengen. Let op dat u zich niet alleen op de cijfers focust, want dat kan voor een negatieve werksfeer zorgen.

Trends bijhouden om beter te sturen

Inzicht hebben in uw huidige KPI’s is niet voldoende, want hoe weet u wat een gunstig en ongunstige uitslag is? Voor al uw KPI’s is het zaak om trends bij te houden (binnen uw bedrijf en daarbuiten). Bijvoorbeeld: als uw medewerkers zich steeds vaker ziekmelden, dan zullen zij misschien minder gemotiveerd zijn. Onderzoek vervolgens de reden hiervoor en vind een oplossing zodat het aantal ziektes weer gaat dalen.

Stel doelen op om uw bedrijf als geheel te verbeteren

  • Stel het doel om minstens 10 KPI’s inzichtelijk te hebben zodat u meer controle krijgt over uw bedrijf.
  • Zodra u inzicht heeft in uw KPI’s dienst u SMART doelen op te stellen om deze te behalen.
  • Maak één medewerker verantwoordelijk voor één doel. Zonder verantwoordelijkheid zal niemand het oppakken en zal het doel nooit worden behaald.
  • Besprek deze cijfers in de wekelijkse/maandelijkse overleggen.
  • Straf uw medewerkers niet af als zij hun doelen niet hebben gehaald. Onderzoek samen met hen wat de oorzaak hiervan is en wat een mogelijke oplossing zou zijn.

Gerelateerde artikelen